Harry Brix, der i mange år har arrangeret ture til Frankrigs klostre og vinområder, fortæller om klostrene i Bourgogne og giver smagsprøver på munkenes vin.

Klostertraditionerne skyllede ind over Bourgogne i middelalderen og gjorde stedet højt civiliseret. Indtil opførelsen af Peters Kirken i Rom fandtes kristendommens største kirke i Cluny, grundlagt 910 som benediktinerkloster.

Kristendommen havde enorm magt i flere hundrede år, men korruption og åndelig slaphed var uundgåelig. Det førte til oprettelsen af Cistercienserordenen, grundlagt 1098 af Robert af Molesme, udbredt af Bernhard af Clairvaux. Det er hans fortjeneste, at 500 Cistercienser-klostre blomstrede op i hans levetid og 3000 et århundrede senere.

I Bourgogne har man dyrket vin i mere end 3000 år. Det var romerne, der havde vinstokke med sig. Munkene var dygtige vinmagere, og det er deres fortjeneste, at Bourgognes vine i dag rangerer blandt verdens bedste vine.

Mange af klostrene blev ødelagt under den franske revolution, men enkelte står tilbage, og flere er smukt restaureret.