Midt på Gammel Torv i Aalborg

– på en af byens bedste matrikler ligger Folkekirkens Hus – et kraftcenter for kirke & kultur i Nordjylland.

Det er Budolfi Sogn, Budolfi provsti i samarbejde med Aalborgs øvrige provstier og Aalborg Stift, der har købt af den gamle Nationalbank, som senest husede Aalborg Universitets Arkitekt & Design- uddannelse.

Pris: 40 mio. kr., og efter en restaurering på omkring 20 mio. kr. fremstår huset nu som et godt bud på, hvordan man kan drive kirke- & kulturhus anno 2015.

Folkekirkens Hus består af mere end 2.400 m2 fordelt på 3 plan + fuld kælder. Der er fem sale: Aalborgsalen, Pejsestuen, Budolfi sal 1, Budolfi sal 2 og Orangeriet. Derudover huset Folkekirkens Hus en “Cafeen”, der ligger i kælderen og som om sommeren har udendørs servering på Gammel Torv.

Der er mange beboere i Folkekirkens Hus. Blandt dem kan nævnes Budolfi Kirkes kordegne, kirketjenere og organister, Aalborg Stifts Informationstjeneste, Aalborg Kommunes skole-kirke tjeneste, Vestervig Kirkemusikskole, Sygehuspræsten og Aalborg Stifts Diakoniprojekt.

Tre lag

Ligesom huset er i 3 etager er Folkekirkens Hus delt i tre lag. Det første lag består af et arbejdsfællesskab mellem 25-30 medarbejdere, som vil få deres daglige arbejdsplads i Folkekirkens Hus. Det skulle gerne give nogle synergieffekter, som kan bruges i videreførelsen af de projekter, som kommer til at ligge i Folkekirkens Hus regi.

Det andet lag består af en række kirkelige aktiviteter. Budolfi Kirke flytter deres konfirmandundervisning, teologiske voksenundervisning mv. over i Folkekirkens Hus, der tillige selv vil stå for afholdelsen af en række kurser, som henvender sig til præster, menighedsrådsmedlemmer, Kirke- og kulturmedarbejdere, organister, kirkesangere mv.

Det tredje lag består af en række udadvendte aktiviteter, som f.eks. koncerter, foredrag, samtaleaftener, højskoleaftener, sangaftener mv., hvor kendte kunstnere gæster Folkekirkens Hus for at dele deres kunst og begavelse med alle, der har lyst til at se, lytte, samtale, diskutere og lære.

Merværdi

I Folkekirkens Hus vedkender vi os kristendommen, og vi tør godt tale om den, ligesom vi godt tør tale om andre religioner og andre opfattelser af den fantastiske verden, som vi alle har været så heldige at blive en del af, men huset skal selvfølgelig hedde Folkekirkens Hus alene af den grund, at det er Folkekirkens hus.

Men der er ikke noget farligt ved det! Tværtimod! Man kan roligt række fingeren i vejret og vedkende sig et tilhørsforhold, for huset er også dit, og det kommer til at rumme en mangfoldighed af aktiviteter og arrangementer, som alle har det tilfældes, at de skal være med til at give os fantastiske oplevelser, gøre os meget klogere og skabe merværdi.

Ikke merværdi i økonomisk forstand, men værdi i form af oplevelsen i sig selv, og værdi forstået som samtalen om de værdier, som betyder noget for os hver især som mennesker.

Dialog

I Folkekirkens Hus vil vi dialogen. Vi vil tale om – og lytte til – hvad det er, der beriger os som mennesker, hvad det er for værdier, vi lægger til grund for vore liv. Vi vil tale om – og lytte til – hvordan vi bruger disse værdier i vores hverdag – i den daglige omgang med vore medmennesker og i det vi foretager os såvel i vores fritid som på vores arbejde.