FOREDRAG: “Tro mod politik”

Mange tænker vilkårligt, at tro står i modsætning til politik.

Religionen handler om evigheden, politik om denne verden.

Anders Gadegaard

– hævder det modsatte, nemlig at god politik behøver tro.

Han giver eksempler på en række etiske værdier, som udspringer af kristendommen, og som har gavnet den politiske udvikling i Danmark. ”Hvad var eksempelvis det danske samfund uden forestillingen om næstekærlighed?” siger Anders Gadegaard, som mener, at den politiske samtale i Danmark lider under for meget spin og for lidt holdning.

“Der er behov for, at vi alle viser os tro mod det politiske”, siger Anders Gadegaard.

Anders Gadegaard

– er tidl. domprovst i Vor Frue Kirke, Københavns Domkirke. I dag er han sognepræst i Stenløse/Veksø sogne.

I løbet af sit teologiske studie, som indebar et enkelt studieophold i Indien på The United Theological College, virkede han som religionslærer på Ingrid Jespersens Gymnasieskole fra 1974 til 1980 og begyndte sit hverv som sognepræst ved Sions Kirke tre år senere.

Han blev sognepræst og senere provst for Vor Frue Provsti og har siden 1998 virket som domprovst over Københavns Stift.

Derudover er Anders Borre Gadegaard forfatter til blandt andet “Tro Mod Politik” fra 2019 og “Åh, jeg be’r. Den kristne bøns indhold og formål” fra 2020.

Anders Borre Gadegaard er desuden Ridder af Dannebrog af 1. grad.