Køn og seksualitet i dansk kirke- og kulturhistorie

Fra straffelov til identitetspolitik

Synet på køn og seksualitet i dansk kultur har langt op i historien været domineret af en bestemt kristendomsforståelse. Men gennem nye tanker og stærke personligheder blev samfund og kirke tvunget til at forholde sig til andre måder at udleve køn og seksualitet på end den traditionelle.

Kvinder fik uddannelse og stemmeret og adgang til præsteembedet, homoseksuelle slap for tugthuset og fik senere hen adgang til kirkelig vielse.

Foredraget fortæller uddrag af en spændende og til tider tå-krummende kirke- og kulturhistorie, og stiller på den baggrund spørgsmålet, om vi nu står med den omvendte historie.

Er vi igen havnet med et dominerende syn på køn og seksualitet, som hindrer et inkluderende, mangfoldigt samfund? Og hvad har teologien at sige til det?