REFORMATIONSTIDENS MUSIK II

Thorkil Hørlyk, foredrag

Margrethe T. Østergaard, orgel, Budolfi Kirkes Kantori, sang

Indholdet i den anden forelæsning vil dreje sig om, hvorledes primært Martin Luthers reformatoriske tanker angående gudstjenesteordninger, kirkesang og undervisning slog igennem i Danmark. Vi vil se nærmere på nogle centrale kilder fra bl.a. Kirkeordinansen 1537/1539 og Den Danske Psalmebog fra 1569. Vi vil synge et par salmer fra reformationstidens melodisalmebøger og lytte til noget af den tids kirkemusik.

Der vil blive perspektiveret til kirkesangen i dag, hvor vi stadigvæk synger salmer af Luther, men hvorledes er det gået med Luthers øvrige tanker om musik?

Thorkil Hørlyk har undervist på Nordjysk Musikkonservatorium og på Aalborg Universitet i musikteori og musikhistorie. Han er meget optaget af sammenhængen mellem kultur, stilart, genre, historie, filosofi – og selvsagt musik. Thorkil Hørlyk er kendt som en dygtig formidler og vil på disse to aftener tage os med ind i det kreative miljø i reformationstiden, der både gav os fællessang, det trykte ord og begejstringen for læring.