31. marts 2021

NYT TESTCENTER I AALBORG MIDTBY

Om få dage åbner et nyt testcenter i Aalborg midtby, hvor man i tidsrummet kl. 7-17 kan få foretaget en lyntest, der giver svar indenfor kort tid.

Med den ny testmulighed i Folkekirkens Hus på Gammel Torv bliver vejen til en coronatest væsentligt kortere end tilfældet er i dag for de folk, der bor i midtbyen.

Erfaringer fra tidligere indsatser har vist, at det gør en forskel, at testcentrene ligger tæt på bopælen, og da der bor rigtig mange mennesker i Aalborg Midtby- heraf en stor del, der bor tæt i etagebyggeri – så giver det rigtig god mening at lave en ekstra indsats her for at holde øje med smittetrykket.

– Da vi fik henvendelsen fra Regionen, var jeg ikke i tvivl, fortæller direktøren ved Folkekirkens Hus, og han fortsætter:

– Selvfølgelig skal vi hjælpe, hvor vi kan, og da vi p.t. ikke må holde arrangementer i Folkekirkens Hus pga. forsamlingsforbuddet, lå det lige til højrebenet at give Region Nordjylland mulighed for at bruge huset som testcenter. Vi glæder os over, at vi kan være med til at gøre en forskel, slutter Henrik Thorngaard.
Det er Region Nordjylland, der har ansvaret for testdelen, men det er personale fra Falck, der bemander det midlertidige testcenter i Folkekirkens Hus, hvor man får hurtigt svar på prøven.

I maj åbner Folkekirkens Hus igen for arrangementer.