15. januar 2021

FOLKEKIRKENS HUS FÅR EGEN TV KANAL
I fremtiden vil alle arrangementer i Folkekirkens Hus blive streamet

Det er snart et år siden Covid-19 lagde Danmark ned. Med en enkelt kort periode undtaget, har vi være dér lige siden – altså nedlukket.

Det er gået hårdt ud over industri, handel og forlystelseslivet – herunder også kulturen. Med så lang en nedlukning har mange været nødsaget til at nytænke deres virksomhed. Hvad kan vi så gøre?

Én af de virksomheder er Folkekirkens Hus, der ligger på Gammel Torv i Aalborg. Et kultur- og kirkehus, som deler skæbnefællesskab med alle andre kulturvirksomheder. Der er lukket ned!

– Det har været hårdt, men vi har bestemt os for at gøre noget ved det, fortæller direktør, Henrik Thorngaard, og han fortsætter:

– Vi har speedet en proces op, som under alle omstændigheder – altså også uden Corona -19 – ville have taget sin begyndelse i 2021: Vi har lavet vores egen Tv-station.

Fra og med på mandag den 18/1 begynder Folkekirkens Hus nemlig at streame alle arrangementer i huset. Det betyder, at der mandag aften kl. 19.30 er debut med “Frodes Højskole”, der denne gang har tidligere kulturminister, Elsebeth Gerner Nielsen, som gæst.

I en kort periode vil det være gratis at streame Folkekirkens Hus’ arrangementer, men på sigt skal der tilkøbes adgang til arrangementerne via Folkekirkens Hus’ hjemmeside.

– Vi er meget spændte på, hvordan det kommer til at gå mandag aften – og selvfølgelig også i fremtiden. Vi gør det her af mange grunde, men de to vigtigste er, at de fleste af vores arrangementer efterhånden er udsolgt. På den her måde får flere mulighed for at deltage i vores foredrag, sangaftener, koncerter, salonaftener m.v. og så får vi også – og det er den anden vigtige grund – mulighed for at folk fra hele Nordjylland – ja, hele Danmark – får mulighed for at deltage i arrangementerne, slutter Henrik Thorngaard.

Der er, som nævnt, debut mandag aften, men allerede onsdag eftermiddag streames der igen. Det bliver et foredrag med tidligere domprovst Niels Chr. Kobbelgaard, der vil fortælle om “Evangeliet ifølge Storm P.” Det var egentlig et arrangement med kaffe og kage, og det kan trods alt ikke streames endnu, men til gengæld kan folk så sidde behageligt i egen sofa og følge foredraget.

Pressemeddelelse – streaming