Samtale-salon

Det er en god kender af Folkekirkens Hus, der er gæst i Pyndts Samtalesalon i september. Niels Chr. Kobbelgaard var næstformand i husets bestyrelse fra dets start i 2015, og til han forlod jobbet som domprovst i Aalborg i 2020 efter ni år på posten.

Kobbelgaard er en engageret kirkens mand, som ikke er bleg for at gå utraditionelle veje – og slet ikke for at blande sig i samfundsdebatten. Om klima og miljø, flygtninge og indvandrere, hjemløse og marginaliserede. Alle de steder, hvor kirken efter hans mening bør hæve stemmen.

Den nu 66-årige Kobbelgaard blev teolog i 1982 og blev straks derefter sognepræst i Haderslev. Det blev også til otte år som højskoleforstander i Haslev og 14 år som sognepræst i Sunds ved Herning, inden han blev domprovst i Aalborg – og undervejs stillede han også op til bispevalget i Viborg Stift.

Nu er Kobbelgaard travl pensionist i Tjørring i Midtjylland. Det er en passioneret og engageret, men også rund, venlig og humoristisk mand, der sætter sig i stolen i Pyndts Samtalesalon den 20. september. Klog på liv og mennesker. En mand, der kan sin bibel – og sin Storm P.!