Samtale med biskop Thomas Reinholdt Rasmussen

Er Folkekirken i åndenød? Flere og flere danskere vælger spirituelle alternativer som healing, yoga og frikirker, mens Folkekirken mister medlemmer. Men hvad mangler Folkekirken, siden så mange søger andre steder hen?

Ruth Østergaard Poulsen har været en anerkendt sjælesørger på “gulvet” i 20 år som hospitalspræst i Aalborg. Biskop Thomas Reinholdt Rasmussen har senest været provst og er en anerkendt teologisk tænker. Så det er repræsentanter fra to forskellige hjørner, der mødes til en samtale om Folkekirkens tilstand.

Værten Ruth Østergaard vil med nysgerrige spørgsmål også undersøge, om man kan vække en interesse for det åndelige hos “Maren i kæret”, hvis ordene er for langt væk fra det levede liv – og i stedet bliver en abstrakt teologisk diskussion.

“Jeg vil gerne tale med biskoppen om, hvorvidt dogmatik og ritualer kan kvæle ånden”, siger hun.