Kendt fra P2 og DR-K, hvor han er holdkaptajn i den klassiske musikquiz

Pianisten og musikformidleren Mathias Hammer kommer den 21. september på besøg i Folkekirkens Hus for at være vært ved “Så syng da, Nordjylland”!

Mathias Hammer er pianist og radio- og TV-vært på DR, hvor han blandt andet, i “Den klassiske musikquiz” er den meget vidende holdleder, der har været i stand til at genkende et værk ud fra afslutningens få toner – endda spillet bagfra.

Samtidig er Mathias Hammer optaget af den folkelige sang og er en del af det seks mand store udvalg, der udvælger sange til den kommende 19. udgave af Højskolesangbogen, der udkommer sidst på året. Hans store indsigt i musikkens verden var en af grundende til, at han blev spurgt. En anden var, at Michael Bojesen, der ind til juni 2018 var medlem af udvalget, trådte ud, fordi han blev udnævnt til formand for Statens Kunstfond.

Denne aften vælger han sange fra Højskolesangbogen.

Ind imellem vil Mathias Hammer fortælle om arbejdet med at udvælge de 600 sange, som skal med i den nye Højskolesangbog. Hvilke kriterier har været lagt til grund for udvælgelsen af de mange sange – nye såvel som gamle.

Mathias Hammer er – som allerede nævnt – stærkt optaget af fællesskabet omkring det at synge. Derfor blev han, sammen med DR Pigekorets dirigent, Philip Faber, som gæstede Folkekirkens Hus i efteråret, valgt til at være vært på den store TV udsendelse, “Live fra Højskolesangbogen”, en 12 timers TV-transmission på DR-K.

Et program, der gik hen og blev det længste og mest sete program på DR-K nogensinde!