WIENERSØNDAG – med Radioens Wienertrio og stort kaffe kagebord

Ved Københavns Tivolis facadebygning ved Vesterbrogade lå den tidligere restaurant Wivex. Restauranten blev grundlagt i 1890, og efter en tilbygning i 1912 blev restauranten et fashionabelt mødested for datidens københavnere.

I 1930’erne-1950’erne transmitterede radioen middagskoncerter fra Wivex med bl.a. Teddy Petersens orkester, der spillede ægte underholdnings- og wienermusik.

Restauranten bød på kaffe, wienerbrød og Sachertorte, og det københavnske borgerskab hyggede sig på den måde i et par timer i selskab med et stort orkester og lidt godt til ganen.

For på Wivex havde man et strygeorkester på 11 mand til middagsmusik og 16 mand til eftermiddagskoncert og dansemusik.

Så stort bliver orkestret i Folkekirkens Hus ikke, men kvaliteten fejler ikke noget. Det bliver nemlig Radioens Wienertrio, der skal underholde gæsterne denne wienereftermiddag, og de kan deres kram.

Radioens Wienertrio blev dannet i 1998 og fejrer derfor i indeværende sæson sit 25 års jubilæum. Trioen udsprang af det hedengangne Radio Underholdningsorkester og optræder primært som “koncerttrio”, for musikerne tager wienermusikken lige så alvorligt som kammermusikken.

Radioens Wienertrio har optrådt i Folkekirkens Hus flere gange før. I år vil trioen fejre sit jubilæum ved at tage publikum med på den musikalske rejse, de selv har været på de seneste 25 år, lige fra fejring af Hendes Majestæt Dronningens 40-års jubilæum i Chicago i USA over genindvielse af “Kilden” på Hotel Hvide Hus i Aalborg til indspilning af en ny cd i et corona-øde Aarhus Musikhus.

Velkommen til et festfyrværkeri af musik, formidling og livsglæde!