Dirigent Mads leder denne aften fællessangen under overskriften “Så syng da, Nordjylland”. Mads Bille vælger og promoverer sange fra Højskolesangbogen, som har en særlig betydning for ham.

Imellem sangene fortæller han om udviklingen af Herning Kirkes Drengekor til landets skarpeste talentmiljø for unge mandssangere, og om etableringen af Den Jyske Sangskole og Sangens Hus.

Mads Bille er en musiker, dirigent og entreprenør, som gennem en bred vifte af initiativer er blevet en frontfigur i udviklingen af sangen i Danmark.

Mads har i mere end 30 år dirigeret Herning Kirkes Drengekor, turneret med koret i Europa, USA og Australien og give koncerter på steder som Operahuset i Sydney, St. Pauls Cathedral i London og Carnegie Hall i New York har koret opnået både national og international anerkendelse.

I 1999 stiftede han Den Jyske Sangskole, og mere end 30 procent af de unge sangere i drengekoret bliver nu enten sangere eller musikere.

For nogle år siden var Mads med til at stifte Sangens Hus med støtte fra Kulturministeriet. Sangens Hus arbejder nu sammen med fonde som A.P.Møller Fonden, Nordea-fonden og Den Obelske Familiefond om at genskabe og gentænke udviklingen af sangen i Danmark.

Mads Bille blev i 2010 Ridder af Dannebrog og blev i 2014 optaget i Kraks Blå Bog.