Rune Engelbreth Larsen, idéhistoriker, forfatter og klummeskribent i Politiken:

”I modsætning til en udbredt opfattelse i moderne tid, er multikultur, multireligiøsitet og religionstolerance faktisk normen i 5000 års kulturhistorie, mens monokultur, religionsforfølgelse og religiøst betinget terror er undtagelsen. Hvordan og hvorfor er det kommet så vidt, at religiøs ensretning igen vinder frem i det 21. århundrede, og at dele af ateismen er blevet så aggressiv? Foredraget trækker linjer tilbage fra oldtiden over renæssance og oplysningstid til vor egen tid og viser, hvorfor religiøsiteten er uundgåelig og det religionsneutrale samfund en nødvendighed.”

Folkekirkens hus vil danne ramme om en samtale om selve det at tro. Vi ønsker at skabe et rum for refleksion over Gud i tiden og stille spørgsmålet: Hvordan er kristendommens udtryk i dag? Over flere sæsoner sættes trosbekendelsens udsagn på spidsen: Forsagelsen, skabelsen, inkarnationen, ånden/kirken i verden. Der inviteres til en fordomsfri debat om bekendelsens postulat. Hvilken betydning har bekendelsens ord ind i en nutidig kontekst?

I 2015 begyndte vi med forsagelsen af det vi ikke tror på. Nu er vi nået frem til første trosartikel: Vi tro på Gud Fader den almægtige.

Vi har stillet spørgsmålet: Hvad betyder det at tro på en Gud? til tre teologer der har det til fælles at de tror på den samme Gud, men de tilbeder ham på forskellige måder. Vi har bedt henholdsvis en kristen, en jøde og en muslim om at udlægge teksten.

Endelig har vi også bedt en af landets mest tænksomme religionskritikere om at give sit besyv med. Mød præsten, imamen, rabbineren og ateisten, og lad dem tage dig med ind i troens univers!