EN SØNDAG PÅ “WIVEX” – Folkekirkens Hus byder indenfor til ægte søndags-wienerstemning

Ved Københavns Tivolis facadebygning ved Vesterbrogade lå den tidligere restaurant Wivex. Restauranten blev grundlagt i 1890, og efter en tilbygning i 1912 blev restauranten et fashionabelt mødested for datidens københavnere.

I 1930’erne-1950’erne transmitterede radioen middagskoncerter fra Wivex med bl.a. Teddy Petersens orkester, der spillede ægte underhold-nings- og wienermusik.

Restauranten bød på kaffe, wiernerbrød og Sachertorte, og det københavnske borgerskab hyggede sig på den måde i et par timer i sel-skab med et stort orkester og lidt godt til ganen.

For på Wivex havde man et strygeorkester på 11 mand til middagsmusik og 16 mand til eftermid-dagskoncert og dansemusik.

Så stort bliver orkestret i Folkekirkens Hus ikke, men kvaliteten fejler ikke noget. Det bliver nemlig Radioens Wienertrio, der skal underholde gæsterne denne wienereftermiddag, og de kan deres kram.

Radioens Wienertrio blev grundlagt i 1998 og består af tre musikere: violinist Piotr Gasior , cellist Helle Sørensen og ved flyglet Peter Ettrup Larsen.

STOR WIENERBUFFET
Hjemmebagte boller Hjemmebagt wienerbrød Hjemmelavede lagkager