Politisk veteran men stadig klar til nye kampe

Det er Danmarks længst siddende minister, der er gæst i Pyndts Samtalesalon tirsdag den 13. oktober 2020.

Ikke færre end 7906 dage har Bertel Haarder været minister i skiftende regeringer, og han har sat sit tydelige aftryk indenfor undervisning, kultur, kirke, sundhed og integrationspolitik. For blot at nævne nogle af de politikområder, den flittige og engagerede mand har beskæftiget sig med.

Bertel Haarder, født i 1944, er søn af forstanderparret på Rønshoved Højskole, og det er højskolebevægelsen, foreningslivet og det folkeliv, der gror nedefra, som er hans afsæt for det politiske arbejde. Markant og temperamentsfuld, dedikeret på at få sin politik igennem – men også med dyb respekt for samtalen, diskussionen og demokratiets udfoldelse i alle livets forhold.

Når Haarder besøger Folkekirkens Hus, er han på hjemmebane. Han holdt én af talerne ved husets åbning – og han boede faktisk i Aalborg, da han første gang blev valgt til folketinget i Sæby-kredsen i 1975. Det var også i Aalborg-tiden, han skrev sin første debatbog, “Institutionernes tyranni”.

Senest har han skrevet erindringsbøgerne “Op mod strømmen” og “Med højskolen i ryggen”. Det er én af landets førende liberalistiske idepolitikere, der er i gæstestolen hos Jørgen Pyndt – og samtidig et humoristisk og muntert menneske.