Merete Arnstrøm, skuespiller, cand. teol. og tidligere tidligere sognepræst

Et spil om Reformationen, – om Martin Luther og hans hustru Katharina von Bora.

Med støtte fra ”Folkekirkens fællesfond” opføres der i Reforma­tionsåret 2017 en kvindemonolog – der i dramatisk form lader Martin Luthers hustru Katharina von Bora fortælle om sit liv; – om sit opbrud fra et nonne­kloster til ægte­ska­­bet med Luther, om Refor­ma­tionen og om livet i Wittenberg, hvor Martin Luther boede det meste af sit liv.

”Luthers Käthe”

En dramatisk fortælling

Det historiske forløb er ledetråden, hvorved der fortælles om den betydning, Lut­hers arbejde får for et menneske, der har været bundet af klosterregler, men som i mødet med Luther og hans med­arbejdere modnes og styrkes til at leve i en omvælt­ningernes og usikkerhedens tid, hvor også livet sættes på spil.

At se Reformationen og Martin Luther gennem en kvindes øjne er det bæren­de i mono­logen. Den lader også ane, hvilken vidtrækkende betydning Reforma­tionen fik tværs over lan­degrænser, over århundreder og ind i vores tid.

Monologen giver liv til Luthers hustru, der som ganske ung nonne modigt begiver sig ud i en for hen­de ukendt verden og vokser med de krav, hun møder som hustru, som moder og ikke mindst som den, der styrer det Lutherske hus og en husholdning, der også giver øko­nomiske udfordringer. Katharina von Bora er ikke nogen hvem som helst, men en smuk, begavet kvinde, der med opfindsomhed og styrke står for det Lutherske hus.

Luther kaldte sin hustru ”Hr. Käthe”, for på den tid ansås det at være stærk, betydningsfuld og handlekraftig som noget mandligt og bestemt ikke særlig kvindeligt. I dag vækker Luthers benævnelse ”Hr. Käthe” ofte latter, men Katharina er mere end en latter værd. For havde Luther kunnet føre sit arbejde til ende uden Käthe von Bora? – Måske giver monologen et svar?