Kirkens undervisning må rette sig mod alle børn og unge – også alle med særlige behov. Men hvad er det særlige, når det gælder relation, kontakt og mødet med dem? Og hvad er det særlige, når det gælder de pædagogiske tilgange i planlægning og udfoldelse af undervisning og forberedelse. Konferencen er praksis-orienteret med fokus på de fælles træk og formidlingstilgange i kirkens specialundervisningen på tværs af forskellige diagnoser og særlige behov. Indbydelsen vil derfor være relevant for både præster, kirke- og kulturmedarbejder og andre, der arbejder med området eller ønsker inspiration i tilrettelæggelse af forløb med børnekonfirmander, konfirmandforberedelse og inklusion på almenhold.

9.30. Kaffe og rundstykker.

Kl. 10 – 10.45.

Specialskoleleder Lars Jakobsen: “Barnet bag diagnosen”.

Foredraget handler bl.a. om dannelse af selvet, set i lyset af en gennemgribende udviklingsforstyrrelse. Endvidere vil han fortælle om “smukke svaner og ikke defekte ænder”.

Lars Jakobsen er skoleleder på Kollegievejens Skole – en skole for elever med autisme. Han har arbejdet i både folkeskolen og specialskolen både som lærer og leder. Udover mange års erfaring har han en diplomuddannelse i psykologi.

Kl. 10.50 – 11.35.

Rektor Jens Erik Hoff Kjeldsen: “”Undervisning af diagnosebørn”.

Foredraget kommer bl.a. til at handle om “kontakt og samspil” og hvad man skal gøre i praksis, og hvad man ikke skal gøre”

Jens Erik Hoff Kjeldsen har arbejdet med området i snart 40 år og er i dag leder af Hospitalsundervisningen på Aalborg Psykiatriske Sygehus.

11.40 – 12.20.

Projektleder Benny Vindelev: “Sans, samling og struktur”.

Læringserfaringer fra undervisning af tolv hold børn og unge. Resultater af en række pilotprojekter med hold for børn med særlige behov fremlægges. Der udleveres konkret materiale/hæfte.

Benny Vindelev er præst og projektleder for den kirkelige undervisning i Aalborg Budolfi provsti. Har arbejdet med specialundervisning i folkekirken i en lang årrække. Forfatter til håndbogen “Med hjerne, mund og hænder” (RPF).

12.20 – 13.00 Frokost

13.00 – Sang og opstart af workshops.

13.10 – 14.45. Oplæg og erfaringsdeling i fire workshops.

Workshop 1. “Lær at blive skarp og fokuseret i din undervisning af unge med særlige behov”.

Ved sognepræst René Høeg.

René introducerer kort de principper, han selv underviser efter og lader deltagerne få indblik i hvordan en journalist arbejder.

René Høeg er uddannet teolog og journalist, og siden 2012 ansat som sognepræst ved Klosterkirken i Horsens. Han har medvirket til bogen “Gud, ro og orden”, som er et inspirationskompendium til undervisning for børn/unge med særlige behov.

Workshop 2. “Børnekonfirmander med særlige behov”.

Ved sognepræst Bodil Bolding Kristensen, Vodskov og projektleder Benny Vindelev, Aalborg.

Hvordan kommer vi i gang? Hvad er målet og hvordan kan det planlægges og udfoldes ud fra individuelle hensyn og børnenes særlige behov. Der gives eksempler fra konkrete og afprøvede undervisningsforløb.

Bodil har som sognepræst mange års erfaring med undervisning af børn og unge med særlige behov. Senest med særligt fokus på “børnekonfirmander” og muligheder og umuligheder i den forbindelse. Praksis er suppleret med en diplomuddannelse i special-pædagogik.

Workshop 3. “På vej mod konfirmation. Hvordan forberedes unge med stærk udviklingshæmning?”.

Ved provst Anne Margrethe Hvas, Augustenborg.

Hvilke pædagogiske og teologiske grundtanker ligger bag et vellykket forløb? Og hvordan kan undervisningen gøres konkret og nærværende i mødet med unge med bl.a. fysisk handicap?

Anne Margrethe Hvas har arbejdet med området i over 20 år. Har lavet undervisningsmaterialer, udgivet vejledninger, undervist på efteruddannelsen og er involveret i området på både stifts- og landsplan.

Workshop 4. “Hvordan arbejder vi inkluderende i folkekirkens undervisning af børn og unge?”.

Ved Heidi Ettrup Lehm.

Heidi er læreruddannet med erfaringer fra både den almene og specialpædagogiske del af folkeskolens virke.

Især har hun arbejdet med børn, der har omfattende vanskeligheder, både socialt, fagligt og udviklingsmæssigt. Hun er i dag ansat som kirke- og kulturmedarbejder i Abildgård kirke.

Konferencen er arrangeret i et samarbejde mellem Aalborg Budolfi provsti, Aalborg stift og Folkekirkens konfirmandcenter.

Det er gratis af deltage i konferencen.

Spørgsmål om konferencen kan rettet til Benny Vindelev, tlf. 26 60 68 79 eller Anna Gunnertoft, tlf. 61 30 80 25

Tilmelding senest 5. maj, 2017.

Tilmelding til provstisekretær Lone Brønnum Djernis. Email: lob@km.dk

Download: