Danske Peter Lodahl er uddannet på Det Kongelige Musikkonservatorium i Århus og på Operaakademiet i København. Siden 2009 har den lyriske tenor vundet både publikums og anmelderes gunst på Operaen i København samt på alverdens operascener verden over. Anmelderne fremhæver ham for sin virtuose stemme og sine ærlige og rørende dramatiske fortolkninger.

Det stod ikke skrevet over Peter Lodahls vugge, at han skulle blive operastjerne. Det kom nærmest som et tilfælde, at han kom til at synge. Barndomshjemmet i Herning var ikke begavet med et musikanlæg, og derfor var klassisk musik og opera et ikke eksisterende element i Peter Lodahls opdragelse. Han spillede fodbold og sad med fodboldstøvlerne på i en bil og ventede på at hans bror skulle have lyttet til sin stemme i Herning Kirke. For at fordrive ventetiden, blev der også lyttet til Peters stemme, og straks blev han optaget i Herning Kirkes kor. Selvom Peter både spillede trompet og klaver, var det som om hans omgivelser hellere ville høre hans sang.

Efter en hektisk operakarriere – og med familien bosiddende i Berlin – tiltrådte Peter Lodahl noget overraskende som musikchef for symfoniorkestret Copenhagen Phil i august 2019 efter tre år som festivaldirektør for CPH Opera Festival.

Bag sig har han en international karriere som operasanger ved bl.a. Det Kongelige Teater og flere af Europas største operascener. Sangerkarrieren vil han fortsætte med sideløbende med sit ansvar som musikchef omend mindre intenst.

Heldigvis bliver der plads til et besøg i Folkekirkens Hus. Glæd dig!