Byvandringer, der udforsker de historiske sider af Aalborg, er populære som aldrig før, og nu er Budolfi Kirke sammen med flere samarbejdspartnere klar med sit bud på en historisk byvandring, som har fået navnet Historiske Hotspots.

Byvandringen skiller sig ud fra de andre af slagsen, da man scanner QR-koder med sin smartphone på ti forskellige hotspots. Dermed kan man udforske byen på egen hånd uden at være afhængig af en fysisk rundvisning med en guide. Når man har scannet QR-koden for det specifikke hotspot, bliver man mødt af en kort videosekvens, der skiftevis veksler mellem noget drama og en fortæller i nutiden. Herunder er der en kort tekst om stedet, og hvis man er interesseret i at vide mere, kan man klikke dig ind på den fulde fortælling om stedet.

Byvandringen tager en rundt i Aalborgs historiske gader fra Aalborg Helligaandskloster over Budolfi Kirke og til Jens Bangs Stenhus. Undervejs stifter man bekendtskab med ti historiske hotspots i Aalborg, mens man bevæger dig gennem tiden fra middelalderen over reformationen og til renæssancen.

De ti hotspots er Aalborg Helligaandskloster, Rakkerens Hule, Latinergyden, Latinskolen, Budolfi Kirke, Gråbrødreklosteret, Tiendeladen, Aalborghus Slot, Jørgen Olufsens Gård og Jens Bangs Stenhus.

Byvandringen er blevet til på initiativ på Budolfi Kirke. Nordjyllands Historiske Museum har bidraget med museumsfaglig rådgivning. Aalborg Helligaandskloster og Folkekirkens Hus har været med i udviklingen, og Klostermarksskolen har bidraget med pædagogisk rådgivning og været med gennem hele testfasen.

Man kommer i gang med Historiske Hotspots ved at hente en folder i enten Budolfi Kirke, Aalborg Historiske Museum, Aalborg Helligaandskloster, Folkekirkens Hus eller i en af de mange butikker i Aalborg midtby, som har folderen stående. Alternativt kan man tilgå det via hjemmesiden www.historiskehotspots.dk.