”Herrens Veje” – trilogi i Folkekirkens Hus

I efteråret 2018 sender DR-TV anden sæson af den populære tv-serie ”Herrens Veje”, der på dramatisk vis sluttede med Augusts død og Emilie, der er gravid.

Livet gik hånd i hånd med døden i de allersidste minutter af sæsonfinalen 2017, og seriens hovedforfatter, Adam Price, fortæller, at Augusts død og de resterende karakterers måde at håndtere hans død på bliver det naturlige udgangspunkt for anden sæson af ‘Herrens Veje’.

Det, og meget mere, kommer han og fortæller om i Folkekirkens Hus den 25. september.

-Jeg synes, at det på mange måder var en fantastisk serie, siger lederen af Folkekirkens Hus, Henrik Thorngaard, og fortsætter:

-Derfor har jeg til efterårssæsonen lavet en ”Herrens Veje”- trilogi, hvor Adam Price kommer og fortæller om tv-serien og dens tilblivelse. Komponisten Kristian Leth kommer og fortæller om, hvordan musikken til sådan en stor serie bliver til og journalist og teolog Birgitte Stoklund Larsen kommer og fortæller om symbolikken i nogle af de mange spændende scener, som tv-serien rummer.

Adam Price er godt klar over, at døden fyldte meget i slutningen af den første sæson, men han peger samtidig på, at den store fortælling i kristendommen jo også er at overkomme døden, og det giver en god pejling på, hvad det er for en fortælling, anden sæson peger frem imod. En sæson, der nok igen vil blive en tour de force i kristen symbolik og religiøse motiver.

-”Herrens Veje” er fyldt med symbolik, som måske umiddelbart kan være lidt svært tilgængelig, fortæller Henrik Thorngaard. Derfor har vi inviteret journalist, teolog og redaktør Birgitte Stoklund Larsen til at fortælle om seriens mange symbolske sekvenser og hvilken betydning, de har. Det vil gøre det langt mere interessant at se ”Herrens Veje” for den enkelte.

-DR-dramaserien ‘Herrens Veje’ er også proppet med nykomponeret dansk musik skrevet af komponisterne Kristian Leth og Fridolin Nordsø. De har før med succes skrevet musik til tv-succeser som ”Dicte” og ”Rita”. Men hvordan laver man egentlig musik til en stor tv-serie? Det kommer Kristian Leth og fortæller om.

-Musikken til ”Herrens Veje” er fremragende, og derfor tror jeg også, at rigtig mange kunne interessere sig for, hvordan man egentlig laver en ”score” – altså skriver al musikken – til en stor tv-serie, slutter Henrik Thorngaard, der glæder sig over, at det er lykkedes Folkekirkens Hus at lave denne trilogi over en væsentlig og god tv-serie, der sætter fokus på religiøse og teologiske emner.

Trilogien i Folkekirkens Hus løber af stablen henover efteråret, hvor anden sæson af serien sendes på DR TV.

”Herrens Veje” I med Adam Price i Folkekirkens Hus 25. september kl. 19.30

”Herrens Veje” II med Kristian Leth i Folkekirkens Hus 23. oktober kl. 19.30

”Herrens Veje” III med Birgitte Stoklund Larsen i Folkekirkens Hus 27. november kl. 19.30