Du taler med munden, så taler jeg med fingrene

Siden 2005 har de to musikere, Mads Bille og Kristian Marius Andersen, arbejdet tæt sammen. Der gik ikke lang tid efter Kristian Marius ansættelse som 2. organist ved Herning Kirke, før hans kollega Mads Bille foreslog Kristian at han fik en udredning hos en psykiater. Her blev Kristian diagnosticeret med Aspergers Syndrom. Mads Bille blev dermed ikke blot Kristians kollega, men også hans mentor.

Ved aftenens foredrag fortæller de to om et meget tæt samarbejde, som har bragt de to musikere verden rundt med Herning Kirkes Drengekor. Kristian har imponeret både danske og udenlandske anmeldere og publikum med sine enestående evner for at improvisere på kirkeorgel, hammondorgel eller klaver.

Ved tangenterne er Kristian et geni. Problemerne opstår, når Kristian forlader tangenterne og rammes af hverdagens udfordringer. ”Når Kristian ikke kan finde ud af at håndtere, hvad andre oplever som hverdagens helt elementære udfordringer, så er det ikke et spørgsmål om, at han skal tage sig sammen. Så er det et vilkår, som man må tage til efterretning og sørge for, at han bliver støttet i. Til gengæld giver han verden den mest sublime musik”.