Schola Botholphi

Til kyndelmisse onsdag den 2. februar 2022 stiftes et nyt gregoriansk kor i Aalborg med base i Budolfi Kirke. Kirken har sit navn efter benediktinermunken Botholphus – i genitivbøjning Botholphi. Schola er betegnelsen for et kor, der er trænet i gregoriansk sang, og derfor kommer koret til at hedde Schola Botholphi.

Domkantor Michael Hvas Thomsen vil introducere gregoriansk sang i Folkekirkens Hus, hvorefter der vil være mulighed for at høre et eksempel live i Budolfi Kirke.

Gregoriansk sang opstod med de første kristne menigheder og tog meget naturligt udgangsgspunkt i den sang, man kendte fra de jødiske gudstjenester. Sangen havde til hovedformål at formidle ordet til hele templet, for det er meget nemmere at høre teksten, når den synges. Til at begynde med blev det meste sunget på bare én tone. Det var derfor også muligt at synge vekselsang mellem præst og menighed – og menigheden var i den sammenhæng vel at mærke kun mændene, for kvinderne måtte kun synge i nonneklostrene. Med tiden tog forsangerne – de såkaldte cantores – sig større kunstneriske friheder, hvilket gjorde det sværere for menigheden at synge med, så sangen blev efterhånden forbeholdt præster og munke. Til gengæld udviklede den gregorianske sang sig til en smuk kunstart, som aalborgenserne nu får lejlighed til at engagere
sig i.

Efter oplægget i Folkekirkens Hus vil de første medlemmer af Schola Botholphi – som til lejligheden vil være tyvstartet – synge en kort messe i Budolfi Kirke, en Missa Candelarum (lysmesse), i anledning af kyndelmisse og som et eksempel på korets fremtidige optrædener.

Alle er naturligvis meget velkomne til at lytte med, og der vil denne aften også være lejlighed til at tilkendegive, om man er interesseret i at synge med i Schola Botholphi.