“Normalen har været, at så snart kisten er lukket, så kapper vi alle bånd mellem den afdøde og de levende, men det er så ærgerligt, fordi en kæmpe ressource går tabt på den måde. Det handler derimod om at give hinanden huskehjælp, så de døde er MED os livet igennem”.

Sådan sagde hospicepræst Ole Raakjær blandt andet, da han den 8. oktober 2020 holdt oplæg til første møde i netværket Døde Forældres Klub. Et tilbud til dig, der har mistet en forælder, da du var barn eller teenager. Om du i dag er 25 eller 65 år, går vi ikke op i, da vi har den klare opfattelse, at sorgen, for manges vedkommende, er en livslang følgesvend.
Hvis din sorg er forbundet med en følelse af ensomhed, og hvis du længes efter at møde ligesindede, kan det være, at netværket er noget for dig.

Et stærkt fællesskab
Initiativtagerne bag er tre kvinder, der alle har mistet en forælder, da de var teenagere. Fælles for deres historier er en oplevelse af en stor berøringsangst fra deres omgivelser. De har alle – på hver sin måde – betalt en høj pris for den berøringsangst. Netværket Døde Forældres Klub bygger på en forståelse af, at det er lindrende at møde andre mennesker, som man kan spejle sig i.

Næste tema bliver døden
Til næste netværksmøde vil forhenværende hospitalspræst Ruth Østergaard skyde det i gang. Overskriften er børn og døden. Gennem sit mangeårige virke som hospitalspræst, har Ruth Østergaard høstet utroligt mange erfaringer omkring børn og døden. I hvor høj grad skal børn inddrages, når en familie rammes af kritisk syg-dom og død? Hvad kan børn “tåle” at høre? Og hvad med døden – skal man forsøge at skåne barnet for den oplevelse? Og kan man det? Det er nogle af de spørgsmål, som hun vil tage op, og deltagerne vil få rig mulighed for at byde ind med deres erfaringer med at miste tidligt, og de spor det har sat. Gode som dårlige.

Netværket mødes cirka fire gange årligt i Folkekirkens Hus. Det er gratis at deltage, men kræver tilmelding via folkekirkenshus.dk.