Håndboldspilleren Rikke Nielsen er gravid i tredje måned, da hendes mand Lars, opdager en knude på hendes hals. Undersøgelserne er positive, så sammen med lægen aftaler de at knuden først skal fjernes efter fødslen. En scanning viser til gengæld, at barnet ikke tager nok på i vægt i Rikke Nielsens mave. Derfor bliver fødslen af Magda sat i gang 29. januar 2009, allerede en måned inden terminen.
Det er et chok af en anden verden, da lægerne efter fødslen kan fortælle, at Magda har Downs Syndrom. Enhver drøm om hvordan deres nye familieliv ville blive, bliver smadret på et splitsekund.

Et år efter fødslen beslutter lægerne at operere knuden på Rikke Nielsens hals, af kosmetiske årsager. Hun er rolig, da hun lægger sig på operationsbordet. Men meget går galt på Aalborg Universitetshospital, og pludselig står der blod i hendes hals. Hun har en alvorlig form for kræft, i skjoldbruskkirtlen, opdager lægerne. Nu har hun udsigt til et barskt behandlingsforløb; alene på en hospitalsstue i mange dage ad gangen, uden sin datter, mand og resten af familien. De radioaktive stråler må de andre ikke komme i nærheden af.

Få uger efter beskeden om at hun har kræft, tager livet endnu drejning. Rikke Nielsen er gravid på igen. På onkologens kontor er beskeden nedslående: ”Rikke, hvis vi ikke stopper graviditeten, så gambler du med dit eget liv”.

Dans med Døden
Rikke Nielsen har gennemgået mange voldsomme begivenheder og tider. Det er omdrejningspunktet for samtalen i ”Dans med Døden” den 31. maj i Folkekirkens Hus i Aalborg. Her er den tidligere hospitalspræst Ruth Østergaard Poulsen vært for samtalen, og hun vil spørge ind til de store valg Rikke Nielsen traf, midt i sine dybeste kriser, og hvordan hun kunne overleve, og senere leve, på trods af de barske omstændigheder.

Det bliver også interessant at høre, om Rikke Nielsens kriser har været en medvirkende årsag til, at hun startede Lykkeliga, som er et håndbold-tilbud til børn med udviklingshandikap, som har spredt sig til hele landet, og endda til udlandet.

Ruth Østergaard og de store spørgsmål
Værten Ruth Østergaard Poulsen har arbejdet som hospitalspræst på Aalborg Universitetshospital i 20 år, indtil hun gik på pension i 2018. I samtalerækken ”Dans med Døden” inviterer hun gæster ind i Folkekirkens Hus. De har alle prøvet at ”danse med døden”.
Ruth Østergaard Poulsen oplever, at døden er et tabu, som vi helst ikke ser i øjnene, og derfor har vi den ofte lige i hælene. Den dag vi så konfronteres med sygdom, død og sorg, kommer vi ekstra meget i knibe, fordi det kommer som et chok for os, at ulykken også kan ramme os selv. Hun ønsker derfor at vi skal tale om døden, mens solen stadig skinner, og ikke når de mørke skyer pludselig truer.

Det koster 50 kroner at deltage i arrangementet, som er kl. 19.30-21.30 den 31. maj i Folkekirkens Hus. Der kan købes vin, øl og vand.

Billetter kan købes via dette link.

Det er Aalborg Stift, der arrangerer samtalerækken ”Dans med Døden” i fællesskab med journalisten Michael Nørrelund og Ruth Østergaard Poulsen.