En festival om mennesket

Ånd er en festival om mennesket. Det er også en festival til mennesket. Til det menneske som lever i en tid, hvor det kan være svært at ånde og hvor ånden er svær at finde. Hvor det åndelige i menneskets tilværelse har mistet betydningen for det vellevede liv.

Ånd er et udtryk, der bruges om menneskets tænkning, sjæleliv eller bevidsthed, således som den udfolder sig i for eksempel filosofi, kunst, videnskab, kultur eller religion. Fænomener som fornuft, intelligens, overvejelse, idé, værdi, forestilling, fantasi og kreativitet kommer således ind under begrebet ”ånd”. Ånd er det livgivende princip: livsånden.
Med festivalen ’ånd’ ønsker vi at skabe et rum for viden og læring om det at være menneske. Vi ønsker at give ånden en stemme, så vi i fællesskab kan styrke samtalen om og deltagelsen i det, der binder os sammen i småt og stort.

Hvornår?
Sæt kryds i kalenderen lørdag d. 30/9 og søndag d. 1/10. Dagene er planlagt med aktiviteter fra morgen til aften.

Hvor?
Hele Gammel Torv, Folkekirkens Hus, Studenterhuset og Budolfi Kirke danner rammerne for begivenhederne.

Hvad skal der ske?
Festivalen byder på et væld af foredrag, koncerter, debatter/samtaler, workshops og aktiviteter for et bredt publikum i alle aldre.